• Foto van schrijverIKWV

Persbericht: overzicht interventies 2023

Minder interventies voor de redders aan zee.

Hoewel de zomer ondertussen al een tijdje uit beeld is, blikt IKWV graag even terug op het afgelopen seizoen.

Interventies

De voorbije zomer was een typische Belgische zomer: enkele momenten van goed weer werden afgewisseld met minder mooie stranddagen. Op het strand viel de drukte – op een paar piekdagen na- dan ook heel goed mee. Dat blijkt ook heel duidelijk uit de interventiecijfers van de redders aan zee.

De tussenkomsten van zomer 2023 zijn eerder aan de lagere kant gebleven, zeker als je de vergelijking maakt met vorig jaar. Toen klokten we af op 729 interventies, terwijl de lifeguards deze zomer in totaal zo’n 421 keer tussenkwamen voor problemen in en op het water.

139 keer voor baders en maar liefst 282 keer voor watersporters. Er werden in de maanden juli en augustus bovendien ook 581 verloren personen herenigd met hun ouders of familieleden.

Bert Gunst, voorzitter IKWV: “Het valt op dat vooral de cijfers voor de zwemmers gedaald zijn. De minder goede weersomstandigheden zullen hier zeker voor iets tussen zitten.”

Etienne Bouas-Laurent, CEO van AXA Belgium vult aan: “Mensen helpen en erger voorkomen, is wat we als verzekeraar elke dag doen. Net als de redders aan zee. Zij zijn onze echte ambassadeurs van risicopreventie. Dankzij het schitterende werk van de redders worden er levens gered.”

EHBO

De eerste hulpposten hadden deze zomer meer dan hun handen vol. De strand- en dijkbezoeker vond heel vlot zijn weg naar de hulpposten, waar kleine en grote ongemakken vlot werden verholpen of doorverwezen werden voor verdere medische opvolging: in totaal werden 7.328 mensen geholpen. Splinters, kleine snijwonden en schelpjes in de voet waren de vaakst voorkomende kwaaltjes. Er werden in totaal ook 40 pietermansteken en 361 kwallenbeten verzorgd.

Preventie blijft cruciaal

Helaas vielen deze zomer ook twee drenkelingen te betreuren: beide keren gingen de slachtoffers na de openingstijden het water in en kwamen ze in de problemen.

Het blijft een spijtige vaststelling dat de zwemvaardigheden van onze strandbezoekers pijlsnel achteruit gaan. Het is dan ook nodig om blijvend aandacht te vestigen op het belang van (goed!) kunnen zwemmen en het verwerven van voldoende kennis over de gevaren van onze Noordzee.

Iedereen moet zich er dan ook van bewust zijn dat zwemmen in zee in elk geval een veel grotere uitdaging is dan zwemmen in een zwembad. Bert Gunst, voorzitter: “Er zijn zoveel verschillende factoren die het zwemmen kunnen bemoeilijken en dat wordt vaak uit het oog verloren: getijden, niveauverschillen, watertemperatuur, stromingen, golfslag,… noem maar op. Zelfs een goede zwemmer kan hierdoor in de problemen raken.”

Ons advies: kan je niet (goed) zwemmen? Ga dan niet dieper in het water dan knie- of heuphoogte en blijf in de buurt van de waterlijn. Zo word je niet verrast door opkomend water. Ga ook steeds zwemmen in een bewaakte zone en luister naar de adviezen van de redders.

129 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts